Projekty dofinansowane przez UE
---Menu
- Lekarze i lekarze dentyści
- Pielęgniarki i położne
- Debata o problemach współczesnego pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce
- Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce
- Komunikaty dla pielęgniarek i położnych
- Komunikaty ws. wynagrodzeń pielęgniarek i położnych
- O zawodach pielęgniarki i położnej
- Kształcenie pielęgniarek i położnych
- Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych
- Krajowa Rada Akredytacyjna Szkół Pielęgniarek i Położnych (KRASzPiP)
- Raporty do Komisji Europejskiej dotyczące studiów pomostowych
- Projekty dofinansowane przez UE
- Konsultanci w dziedzinach pielęgniarstwa i położnictwa
- Legalizacja dokumentów
- Diagności laboratoryjni
- Farmaceuci
- Fizjoterapeuci
- Ratownicy medyczni
- Umowy rezydenckie
- Specjalizacje mające zastosowanie w ochronie zdrowia
- Inne zawody medyczne
- Uznawanie kwalifikacji w zawodach medycznych
- Zaświadczenia potwierdzające kwalifikacje na terytorium RP w celu uznania kwalifikacji w innych państwach członkowskich UE
- Komunikaty dotyczące uznawania kwalifikacji w zawodach medycznych
- Uzyskaj automatyczne uznanie kwalifikacji w zawodzie lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki i położnej
- Potwierdź kwalifikacje zawodowe felczera uzyskane w państwie, które nie jest członkiem UE, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu lub Konfederacji Szwajcarskiej
- Uzyskaj uznanie kwalifikacji w ramach tzw. ogólnego systemu uznawania kwalifikacji uzyskanych w Unii Europejskiej
- Uzyskaj uznanie stażu podyplomowego lekarza, lekarza dentysty odbytego poza Unią Europejską
- Uzyskaj uznanie stażu podyplomowego lekarza, lekarza dentysty odbytego w Unii Europejskiej
- Uzyskaj uznanie tytułu specjalisty uzyskanego poza Unią Europejską
- Uzyskaj uznanie tytułu specjalisty w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia uzyskanego za granicą
- Uzyskaj uznanie praktyki zawodowej odbytej poza Polską jeśli jesteś technikiem farmaceutycznym
- Uzyskaj nostryfikację dyplomu szkoły wyższej
- Potwierdź równoważność stopnia lub tytułu naukowego uzyskanego poza Polską
- Zalegalizuj dokumenty przeznaczone do obrotu prawnego z zagranicą
- Przydatne linki
- Nowoczesne zarządzanie w zakładach opieki zdrowotnej
- Kształcenie cudzoziemców w języku polskim
- Wolontariat
W perspektywie finansowej 2014-2020 Ministerstwo Zdrowia realizuje projekt pozakonkursowy pn. Rozwój kompetencji pielęgniarskich, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
W poprzedniej perspektywie finansowej 2007-2013 Ministerstwo realizowało dwa projekty systemowe w zakresie dotyczącym pielęgniarek i położnych współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Od 1 października 2015 r. Ministerstwo Zdrowia (Departament Pielęgniarek i Położnych) realizuje projekt pozakonkursowy Rozwój kompetencji pielęgniarskich. Planowane zakończenie realizacji projektu – 31 grudnia 2020 r.
Główne cele projektu to:
- podniesienie jakości kształcenia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo
- wypracowanie mechanizmów, które przyczynią się do wzrostu liczby i poprawy warunków pracy pielęgniarek i położnych w Polsce.
Finansowanie
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020 (Działanie 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych).
Budżet projektu to 10 583 307 zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej – 8 919 611,13 zł.
Planowane działania
W ramach projektu zaplanowano m.in. takie działania jak:
- wprowadzenie rozwiązań systemowych, które przyczynią się do zwiększenia liczby miejsc i poprawy warunków pracy pielęgniarek i położnych,
- nadzór nad wdrażaniem standardów kształcenia w zakresie nowych kompetencji zawodowych pielęgniarek i położnych dotyczących ordynowania leków, wystawiania recept i kierowania na badania diagnostyczne,
- analiza standardów kształcenia pielęgniarek i położnych pod kątem konieczności wprowadzenia zmian wynikających m.in. z aktualnych trendów demograficznych, epidemiologicznych i wejścia w życie nowych technologii,
- prowadzenie corocznej oceny stosowania norm zatrudnienia oraz wskaźnika migracji pielęgniarek i położnych oraz wdrożenie pilotażu dotyczącego standaryzacji opieki pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych,
- diagnozowanie potrzeb kadrowych pracodawców pod kątem wymaganych kwalifikacji i zabezpieczenia społeczeństwa w świadczenia pielęgniarskie,
- analizowanie rynku usług pielęgniarskich – ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich form zatrudnienia oraz migracji pielęgniarek i położnych,
- wypracowanie modelu współpracy między uczelniami a podmiotami leczniczymi w celu upraktycznienia systemu kształcenia pielęgniarek i położnych,
- przeprowadzenie audytów na uczelniach w zakresie tworzenia Centrów Symulacji Medycznej dla pielęgniarek i położnych,
- wsparcie pielęgniarek i położnych (studentów, absolwentów) w zakresie kształcenia na rzecz wykonywania zawodu w ramach utworzonej platformy internetowej – Akademia Pielęgniarstwa i Położnictwa.
Projekt zakłada współpracę Ministerstwa Zdrowia – Departamentu Pielęgniarek i Położnych z:
- Krajową Radą Akredytacyjną Szkół Pielęgniarek i Położnych,
- Polską Komisją Akredytacyjną,
- Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
- uczelniami kształcącymi pielęgniarki i położne,
- podmiotami leczniczymi,
- Narodowym Funduszem Zdrowia,
- konsultantami krajowymi w dziedzinach pielęgniarstwa,
- wojewodami i organami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi (m.in. Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych).
Osiągnięte wskaźniki
W ramach realizacji projektu osiągnięto następujące wskaźniki (stan na dzień 31.12.2017 r.):
- uruchomiliśmy platformę internetową – Akademia Pielęgniarstwa i Położnictwa
- przeprowadziliśmy audyty 41 uczelni kształcących na kierunku pielęgniarstwo i/lub położnictwo w zakresie kształcenia z wykorzystaniem technik symulacji medycznej,
- wprowadziliśmy rozwiązania systemowe w formie aktów prawnych:
- Rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: pielęgniarstwo i położnictwo w zakresie nowych kompetencji zawodowych związanych z ordynacją leków i wystawianiem recept.
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie stażu adaptacyjnego dla cudzoziemców ubiegających się o przyznanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki lub położnej.
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych.
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.
- zrealizowaliśmy 5 wizyt studyjnych w krajach Unii Europejskiej (Szwecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Portugalia) w celu analizy rozwiązań europejskich w zakresie zabezpieczenia kadr pielęgniarskich/położniczych w systemach opieki zdrowotnej krajów Unii Europejskiej.
- podpisaliśmy umowę z realizatorem pilotażu standaryzacji opieki pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych. Celem pilotażu jest stworzenie w wybranych podmiotach leczniczych warunków do wprowadzenia Słownika Międzynarodowej Klasyfikacji Pielęgniarskiej (ICNP). Będzie on wykorzystywany w dokumentowaniu oraz sprawdzaniu realizowanych planów opieki, a także interwencji pielęgniarskich w bezpośredniej opiece nad pacjentem.
- przeprowadziliśmy badania ankietowe mające:
- ocenić stosowanie minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych przez podmioty lecznicze realizujące świadczenia finansowane z NFZ w 2016 r.
- ocenić stosowanie minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych przez podmioty lecznicze realizujące świadczenia finansowane z NFZ w 2017 r.
- zebrać dane dotyczące liczby kandydatów i studentów w roku akademickim 2017/2018 i absolwentów w roku akademickim 2016/2017, na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo.
- przeprowadziliśmy 10 wizyt studyjnych w uczelniach w ramach konkursu pn. „Realizacja programów rozwojowych dla uczelni medycznych uczestniczących w procesie kształcenia pielęgniarek i położnych ukierunkowanych na zwiększenie liczby absolwentów ww. kierunków”. Sprawdzaliśmy zasady współpracy uczelni z podmiotami leczniczymi w zakresie realizacji praktyk zawodowych studentów.
- W ramach powołanego przez Ministra Zdrowia zespołu powstał dokument pn. „Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce„.
Ministerstwo Zdrowia – Departament Pielęgniarek i Położnych w latach 2008-2015 realizował Projekt systemowy pn. „Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych”.
Realizacja projektu rozpoczęła się 1 maja 2008 r., a zakończyła się 30 września 2015 r. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu II, Działania 2.3 Wzmocnienie potencjału zdrowia osób pracujących oraz poprawa jakości funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.
Budżet Projektu wynosił 193,1 mln zł
Celem projektu było umożliwienie polskim pielęgniarkom, pielęgniarzom i położnym podniesienia kwalifikacji zawodowych do poziomu licencjata. Z szansy nieodpłatnego kształcenia skorzystali absolwenci pięcioletnich liceów medycznych, policealnych szkół zawodowych oraz trzyletnich medycznych szkół zawodowych, posiadający świadectwo dojrzałości.
W Projekt zaangażowało się 71 uczelni posiadających akredytację Ministra Zdrowia na realizację kształcenia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo, wybranych w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego.
Pierwszy nabór na studia pomostowe w ramach Projektu odbył się w 2008 roku, a ostatni nabór został przeprowadzony jesienią 2014 roku.
Pierwotnie zakładano, że w ramach Projektu będą mogły ukończyć studia 24 tysiące osób. Dzięki staraniom Ministerstwa Zdrowia udało się uzyskać decyzję Komisji Europejskiej o skróceniu absolwentom liceów medycznych kształcenia pomostowego do dwóch semestrów oraz pozyskać dodatkowe środki finansowe. Dzięki temu zwiększono wskaźnik osób objętych Projektem do ponad 40 tysięcy uczestników.
W efekcie studia pomostowe ukończyło 40 819 osób w tym: 36 949 pielęgniarek, 563 pielęgniarzy i 3 307 położnych.
Ukończenie studiów w ramach Projektu pozwoliło pielęgniarkom, pielęgniarzom i położnym podnieść poziom wykształcenia do wyższego zawodowego, zwiększając ich uprawnienia zawodowe i powodując uzyskanie kwalifikacji na poziomie umożliwiającym ich automatyczne uznanie w innych krajach Unii Europejskiej.
Badania przeprowadzone wśród uczestników Projektu w okresie od lipca 2009 r. do 30 września 2015 r. wskazują korzyści dla absolwentów z ukończenia studiów pomostowych w ramach Projektu:
- 93% uznaje podniesienie swoich kwalifikacji zawodowych za podstawową korzyść,
- 85% odczuwa zwiększenie świadomości własnego wpływu na jakość opieki świadczonej na rzecz pacjenta,
- 84% zostało zmotywowanych do dalszego uzupełniania kwalifikacji zawodowych,
- 88% odczuwa wzrost poziomu samooceny na gruncie zawodowym i społecznym,
- 33% widzi możliwość awansu zawodowego i społecznego.
Projekt otrzymał wyróżnienie w konkursie „Dobre praktyki EFS 2014″ organizowanym na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przez Centrum Projektów Europejskich oraz trzykrotnie I miejsce w konkursie na „Najlepiej zarządzany projekt Działania 2.3. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w roku 2011, 2012 oraz 2013 organizowanym przez Instytucję Wdrażającą.
Czytaj więcej na temat projektu w serwisie www.studiapomostowe.mz.gov.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ministerstwo Zdrowia (Departament Pielęgniarek i Położnych) w partnerstwie z Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w latach 2012-2015 zrealizowało projekt systemowy pn. „Wsparcie systemu kształcenia ustawicznego personelu medycznego
w zakresie opieki geriatrycznej”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Realizację projektu zakończono 30 czerwca 2015 r.
Efektem realizacji projektu była poprawa opieki nad osobami w wieku starszym w Polsce poprzez podniesienie kompetencji (szkolenie) kadr medycznych w zakresie opieki geriatrycznej oraz wzrost świadomości kadr medycznych, jak i ogółu społeczeństwa, w tym osób odpowiedzialnych za realizację i finansowanie świadczeń zdrowotnych na temat potrzeby sprawowania kompleksowej, interdyscyplinarnej opieki nad osobami starszymi na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej (poz).
Powyższe efekty osiągnięto poprzez realizację następujących działań w ramach projektu:
- opracowanie programów kształcenia dla lekarzy poz, pielęgniarek poz, fizjoterapeutów, opiekunów medycznych i terapeutów środowiskowych w ramach kursów doskonalących w zakresie opieki geriatrycznej.
- opracowanie jednolitego materiału szkoleniowego dla uczestników kursów z zakresu specyfiki starzenia się społeczeństwa.
- zorganizowanie 361 edycji szkoleń z zakresu opieki geriatrycznej, którymi objęto łącznie 8 238 uczestników, w tym:
- 87 edycji kursów doskonalących dla 1368 lekarzy poz,
- 139 edycji kursów specjalistycznych dla 4064 pielęgniarek poz,
- 109 edycji kursów doskonalących dla 2176 fizjoterapeutów,
- 19 edycji kursów doskonalących dla 467 opiekunów medycznych,
- 7 edycji kursów doskonalących dla 163 terapeutów środowiskowych.
- opracowanie raportu ewaluacyjnego poświęconego opiece geriatrycznej i założeń kompleksowej opieki nad osobami starszymi na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej oraz wydrukowanie i rozdystrybuowanie na terenie Polski po 3.000 szt. każdego z tych dokumentów.
- realizację działań informacyjno-promocyjnych, w tym:
- konferencji informacyjno-promocyjnej inaugurującej realizację projektu,
- 16 konferencji informacyjno-promocyjnych w miastach wojewódzkich,
- konferencji podsumowującej realizację projektu,
- ogólnopolskiej kampanii informacyjno – promocyjnej mającej na celu upowszechnianie problematyki dotyczącej osób starszych oraz zachęcenie kadr medycznych do udziału w kursach realizowanych w ramach projektu.
Ponadto, Departament informuje, iż w latach 2013 – 2015 Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych realizowało projekt systemowy pn. „Rozwój kwalifikacji i umiejętności kadry pielęgniarskiej w kontekście zmian epidemiologicznych będących następstwem starzejącego się społeczeństwa” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Realizacja projektu stanowiła jedną z odpowiedzi na problem związany z niedoborem kadry pielęgniarskiej posiadającej kwalifikacje do sprawowania kompleksowej opieki nad pacjentem w starszym wieku, w związku z aktualną i prognozowaną sytuacją demograficzną
oraz epidemiologiczną, zachodzącą w polskim społeczeństwie.
Projekt skierowany był do pielęgniarek, pielęgniarzy z terenu całej Polski.
Od listopada 2013 r. do sierpnia 2015, przeszkolono 12 876 osób, w tym 12 736 pielęgniarek i 140 pielęgniarzy.
Oczekiwanymi efektami projektu były:
- poprawa kompleksowej opieki pielęgniarskiej nad osobami starszymi poprzez organizację kursu specjalistycznego Kompleksowa pielęgniarska opieka nad pacjentem z najczęstszymi schorzeniami wieku podeszłego;
- poszerzenie wiedzy w zakresie opieki nad osobami starszymi;
- wzrost świadomości na temat specyfiki opieki nad osobami starszymi; poprawa jakości sprawowanej opieki nad osobami starszymi;
- przydatność nabytej wiedzy i umiejętności podczas wykonywania świadczeń zdrowotnych.
Kolejnym przedsięwzięciem realizowanym od 2015 r. do chwili obecnej jest ogłoszony przez Departament Funduszy Europejskich w Ministerstwie Zdrowia konkurs na realizację projektów w ramach V Osi priorytetowej Wsparcie dla obszaru zdrowia, Działania 5.4 „Kompetencje zawodowe i kwalifikacje kadr medycznych”, którego przedmiotem są projekty finansowane Europejskiego Funduszu Społecznego przewidujące wsparcie edukacyjne dla pielęgniarek, pielegniarzy i położnych w formie kursów specjalistycznych oraz kwalifikacyjnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno-demograficznymi, w tym realizacja kursu kwalifikacyjnego w dziedzinie pielęgniarstwa geriatrycznego dla pielęgniarek. Szkolenia w ramach projektu realizowane są przez uprawnionych organizatorów kształcenia.
Wykaz szkoleń dostępny jest na stronie: http://zdrowie.gov.pl/aktualnosc-2738-bezplatne_kursy_dla_pielegniarek_i.html
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ministerstwo Zdrowia dokłada wszelkich starań, aby zawarte w tym miejscu dane były rzetelne, wyczerpujące i aktualne. Jednak mają one charakter wyłącznie informacyjny i nie mogą stanowić podstawy do jakichkolwiek roszczeń.